KANAK-KANAK DAN SASTERA
Sastera mempunyai variasi fungsi untuk
kebaikan masyarakat. Golongan masyarakat termasuklah golongan kanak-kanak.
Penggunaan bahan-bahan sastera sama ada berbentuk buku, video animasi atau
audio (lagu) amat membantu untuk menarik perhatian kanak-kanak. Penggunaan
sastera juga boleh membantu dalam perkembangan bahasa, kognitif dan personaliti
kanak-kanak.
Sastera seperti cerita kanak-kanak mampu
memberi pengaruh terhadap personaliti kanak-kanak. Pengaruh ini boleh dilihat
melalui perlakuan wataknya, cara berkomunikasinya, pemilihan buku cerita
kanak-kanak yang dipilih dan memupuk sikap berdikari. Daripada aspek moraliti
pula, sastera kanak-kanak yang sarat dengan nilai dan teladan mampu memberi
pengajaran kepada diri kanak-kanak tersebut. Mereka sudah pasti mampu
memperkukuhkan konsep keadilan, iaitu bertolak ansur dengan orang lain. Selain
mendidik mereka dengan memperdengarkan dan mendedahkan mereka dengan
cerita-cerita yang membangun akhlak dan perilakunya.
Watak-watak dalam buku cerita atau video
animasi akan membantu kanak-kanak dalam mempelajari teknik menangani isu
kehidupan. Contohnya, perlakuan bertolak ansur, meminta izin, memohon maaf dan
menunggu giliran. Mereka juga mampu menzahirkan perasaan mereka melalui
ilustrasi gambar. Penggunaan ilustrasi membantu mengembangkan kreativiti
kanak-kanak. Teknik membacakan buku untuk kanak-kanak oleh guru atau ibu bapa
juga membantu dalam merangsang deria sensori kanak-kanak.
Secara konklusinya, penggunaan bahan
sastera sama ada berbentuk buku, video
mahupun audio membantu dalam proses perkembangan fikiran kanak-kanak.
Kaedah ini perlu digunakan semaksima mungkin oleh guru bagi kebaikan kepada
kanak-kanak terlibat.
Fungsi Sastera Kanak-Kanak
Menurut Molina S.Nijhar, dalam buku Hadijah
Rahmat kesusasteraan kanak-kanak merangkumi semua jenis penulisan kreatif dan
imaginatif yang dikhususkan untuk bacaan, hiburan dan penilaian kanak-kanak.
Secara amnya kesusasteraan kanak-kanak ini meliputi keseluruhan buku yang
bermutu dan berfaedah yang ditulis untuk bacaan kanak-kanak yang merangkumi
bidang fiksyen dan bukan fiksyen. Sastera kanak-kanak juga mempunyai fungsi dan
peranan yang tersendiri. Oleh itu ada baiknya kita menelusuri fungsi dan
peranan sastera kanak-kanak itu dengan jelas dan teliti.
Fungsi sastera kanak-kanak yang biasa dan sama fungsinya dengan
kebanyakkan genre sastera adalah berfungsi sebagai bahan hiburan. Hal ini
kerana bahan yang dibaca oleh seorang kanak-kanak itu mampu menghiburkan hati
mereka. Contohnya cerita jenaka. Selepas membaca atau mendengar cerita jenaka
seorang kanak-kanak itu akan ketawa dan gembira kerana kelucuan yang wujud
dalam cerita jenaka tersebut. Oleh itu fungsi sebagai alat hiburan menjadi
fungsi tetap dan ada pada setiap genre sastera tidak terkecuali juga sastera
kanak-kanak.
Sastera kanak-kanak juga berfungsi sebagai alat pendidikan dan
pengajaran. Hal ini kerana dalam setiap cerita sastera kanak-kanak terdapat
unsur-unsur pendidikan dan pengajaran yang baik untuk perkembangan minda
kanak-kanak. Menurut Eleanor Estes dalam buku Hadijah Rahmat, buku kanak-kanak
yang baikk adalah buku yang dapat:
“Menyebabkan seseorang kanak-kanak ketawa
atau menangis menjadikannya berasa beberapa emosi, menyebabkan ia berasa ingin
keluar untuk membetulkan kejahatan dunia, untuk mencapai sesuatu yang mulia ;
mencetuskan hubungan perasaan di jiwanya dengan pemikiran, tulisan dan tindakan
mulia dan unggul ajli fikir ; menimbulkan perasaan kasihan terhadap golongan
yang tidak bernasib baik dan yang berduka ; menimbulkan kesedaran bahawa apa
yang ia fikirkan, tuturkan dan lakukan, turut menyumbangkan rasa persefahaman
sesama manusia, dan bertegas bahawa orang ramai perlu bersifat baik dan murah
hati.”
Hal ini jelas menunjukkan melalui sastera
kanak-kanak juga mampu memberikan perkembangan pemikiran mereka. Selain itu
melalui pembacaan ini juga kanak-kanak akan melihat pengajaran yang disampaikan
oleh sesebuah cerita itu. Oleh itu dapat dilihat bahawa cerita kanak-kanak
boleh membantu kanak-kanak dalam mengenal dunia yang bakal mereka hadapi kelak.
Contohnya cerita bawang putih bawang merah. Walaupun terdapat sedikit unsur
khayalan, namun mesej atau pemikiran yang disampaikan jelas iaitu perbuatan
baik akan dibalas baik. Oleh itu sastera kanak-kanak sangat membantu pemikiran
dan minda seorang kanak-kanak itu.
Sastera kanak-kanak juga berfungsi sebagai pendorong atau motivasi. Hal
ini berlaku kerana kanak-kanak dapat meneroka dan berusaha untuk berjaya.
Selain itu fungsi sebagai pendorong dan motivasi yang berkesan dengan
memperkenalkan dan mendedahkannya kepada pembaca jenis-jenis kejayaan atau
sesuatu lingkungan pencapaian yang baik, berguna, sesuai dan luas. Melalui
sastera kanak-kanak seseorang kanak-kanak itu mampu meningkatkan daya motivasi
dan keyakinan dalam diri. Kanak-kanak akan berusaha untuk menjadi lebih baik
atau sama dengan kejayaan yang terdapat dalam cerita kanak-kanak itu. Contohnya
cerita binatang seperti sang kancil yang memperlihatkan kepandaian sang kancil.
Melalui dorongan cerita ini kanak-kanak itu akan berusaha untuk menjadi sebijak
sang kancil dan lebih bijak lagi daripada sang kancil yang ada dalam cerita
itu. Hal ini jelas menunjukkan bahawa sastera kanak-kanak itu mampu menjadi
pendorong dan motivasi dalam diri seseorang kanak-kanak.
Sastera kanak-kanak juga menjadi alat sosialisasi. Alat sosialisasi
merupakan satu wadah atau corong penyaluran nilai-nilai masyarakat kepada
generasi muda. Hal ini dapat dilihat melalui mesej atau pengajaran yang cuba
disampaikan oleh sesebuah cerita kanak-kanak itu. Contohnya cerita Upin dan
Ipin yang memaparkan nilai masyarakat kampung yang penuh deengan nilai
ketimuran dan keagamaan yang tinggi. Seperti episod puasa dalam animasi Upin
dan Ipin. Dalam cerita itu menunjukkan kepentingan bulan puasa dan ibadat puasa
dalam kalangan umat islam. Tidak kira daripada orang dewasa sehingga
kanak-kanak. Melalui teladan dalam cerita ini kanak-kanak yang beragama islam
akan mencontohi dan mengukuhkan sosialisasi dan kepercayaan terhadap agama
islam itu sendiri.
Kemudian sastera kanak-kanak juga berfungsi sebagai alat untuk proses
pembentukan pemikiran, emosi, imaginasi dan keperibadian seseorang. Hal ini
kerana melalui bacaan terhadap sastera kanak-kanak mampu membuatkan seseorang
itu berfikir. Melalui teladan yang ada dalan cerita kanak-kanak juga membantu
seseorang itu membentuk atau memperbaiki keperibadian mereka. Tidak kisah sama
ada seorang kanak-kanak yang baru membentuk jati diri atau keperibadiannya
mahupun orang dewasa yang ingin memperbaiki keperibadian serta emosi mereka,
melalui sastera kanak-kanak.
Sastera kanak-kanak juga menjadi salah satu bidang kerjaya. Hal ini
dapat dilihat agak kurang penyelidik atau bidang kepakaran yang melibatkan
sastera kanak-kanak. Sekiranya ditelusuri secara teliti tidak ramai yang
terlibat dengan bidang sastera kanak-kanak ini. Secara tidak langsung sastera
kanak-kanak juga boleh menjadi salah satu bidang kerjaya yang masih terbuka.
Penghasilan buku kanak-kanak juga tidak banyak dihasilkan oleh penulis pada
masa kini. Oleh itu sastera kanak-kanak boleh menjadi sumber pencarian dan
kewangan seseorang itu.
Sastera kanak-kanak juga salah satu medium kritikan sosial. Hal ini
kerana melalui sastera kanak-kanak seseorang itu boleh mengkritik masalah
sosial, atau kumpulan masyarakat yang tertentu. Keadaan ini selalunya
disampaikan dalam cerita kanak-kanak untuk menyindir golongan tertentu dengan
cara yang lembut, sopan dan tidak memalukan pihak yang dikritik. Oleh itu
sastera kanak-kanak menjadi salah satu medan mengkritik golongan masyarakat
tertentu.
Melihat semua fungsi sastera kanak-kanak boleh membantu dalam segala
aspek kehidupan mahupun diri seseorang itu. Kita juga jangan menyempitkan
pemikiran dengan melihat sastera kanak-kanak hanya untuk kanak-kanak sahaja.
Sastera kanak-kanak juga boleh dibaca oleh semua lapisan umur, disebabkan sifat
sastera kanak-kanak yang umum dan tidak terikat dengan mana-mana unsur.
Sumber Rujukan
Hadijah Rahmat (2006). Peranan dan
perkembangan sastera kanak-kanak. Dewan Bahasa dan
Pustaka : Kuala Lumpur
No comments:
Post a Comment