RPH

Rancangan Mengajar Harian

Mata pelajaran            : Bahasa Melayu
Darjah                         : Pra Sekolah
Tarikh                         : 22 April 2014 (Selasa)
Jumlah pelajar             : 50 orang
Masa                           : 40 minit (9.15-9.55 pagi)
Tajuk                          : Kisah Semut dan Belalang
Bidang                                   : Maklumat dan Estetik
Objektif                      : Pada akhir pelajaran, pelajar dapat:
                                                                                                       i.            Menyatakan sinopsis kisah Semut dan Belalang.
                                                                                                     ii.            Mengenal pasti kurang-kurangnya dua watak dan dua perwatakan yang terdapat dalam kisah Semut dan Belalang.
                                                                                                   iii.            Menyatakan sekurang-kurangnya tiga nilai dan pengajaran yang terdapat dalam kisah Semut dan Belalang.
Kemahiran Bahasa     : Bertutur
Sistem Bahasa            : Ayat penyata
Pengisian Kurikulum  : i) Nilai : Ketekunan, keyakinan, kerjasama
: ii) KBKK : Menjana idea, menyusun atur, menyelesaikan masalah
Bahan Bantu Mengajar : Kad, gambar, sampul surat, lembaran kerja, video Lagu Bangun Pagi, wisel,pen


Langkah
dan Masa
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran (P&P)

Catatan
Aktiviti guru
Aktiviti pelajar



Set induksi
(3 minit)
i) Guru memperdengarkan dan mempertontonkan video lagu Bangun Pagi


ii) Guru meminta pelajar   membuat demonstrasi Lagu Bangun Pagi
i) Pelajar memberi maklum balas mengenai video lagu tersebut.

ii) Pelajar membuat demonstrasi Lagu Bangun Pagi
Nilai : Kerjasama

BBM : Video Lagu Bangun Pagi, Wisel.




Langkah 1
Pencetusan Idea
( 5minit)
i)  Guru bercerita mengenai kisah Semut dan Belalang
* Sketsa pendek mengenai Kisah Semut dan Belalang dipersembahkan.
i)  Pelajar memberi tumpuan mengenai kisah Semut dan Belalang yang didengar.

Nilai : Keyakinan

KBKK :Menjana idea




Langkah 2
Penstrukturan Semula Idea (10 minit)
i)  Guru membahagikan pelajar kepada enam kumpulan kecil.
ii) Guru mengedarkan sekeping sampul surat yang berisi nilai mengenai Kisah Semut dan Belalang kepada setiap kumpulan.
iii) Guru menunjukkan kad yang mengandungi nilai tersebut kepada pelajar dan meminta mereka mengeja bersama-sama.
iv) Guru meminta setiap wakil kumpulan pelajar melekatkan dan menyuaikan  kad yang terdapat dalam sampul surat ke atas papan putih dengan gambar.

i)  Pelajar dibahagikan kepada enam kumpulan kecil.
ii)  Setiap kumpulan pelajar diberikan sekeping sampul surat berisi nilai mengenai kisah Semut dan Belalang.
iii) Setiap kumpulan pelajar mengeja kad yang mengandungi nilai yang ditunjukkan guru.
iv) Setiap wakil kumpulan pelajar melekatkan dan menyuaikan kad tersebut dengan gambar yang sesuai.

Nilai : Ketekunan, Kerjasama

KBKK : Menyusun atur, menyelesaikan masalah

BBM : Sampul surat, kad, gambar.


Langkah 3
Aplikasi Idea (15 minit)
i)  Guru mengedarkan lembaran kerja kepada setiap kumpulan pelajar.

ii)  Guru meminta pelajar mewarna lukisan dan menggantungkannya pada pen yang disediakan.
i)  Setiap kumpulan pelajar diberikan lembaran kerja oleh guru.

ii)  Setiap kumpulan pelajar mewarna lukisan dan menggantungnya pada pen yang disediakan.

Nilai : Keyakinan

ABM :
Lembaran kerja, pen
Langkah 4
Penutup
(5 minit)
i)  Guru membuat rumusan mengenai pengajaran pada hari ini.
ii)  Guru memanggil dua orang pelajar untuk membuat rumusan tentang topik pengajaran pada hari ini.
i)  Pelajar mendengar rumusan yang dibuat oleh guru.
ii) Dua orang pelajar membuat rumusan mengenai topik pelajaran.
Nilai : Keyakinan, kerjasama


No comments:

Post a Comment